Karmienie pszczół – co powinieneś wiedzieć?

pszczoła

Dzikie pszczoły same troszczą się o siebie, choć nie zawsze z dobrym skutkiem. W przypadku prywatnych pasiek powinniśmy jak najlepiej zadbać o zdrowie i kondycję pszczół, które produkują dla nas miód. To niezwykle ważne, nie tylko ze względów etycznych, ale także typowo praktycznych. Brak pożywienia w ulu skutkuje chorobami i śmiercią tych niezwykle pożytecznych owadów. Wyjaśniamy, na co warto zwrócić uwagę podczas karmienia pszczół.

Czy zawsze trzeba karmić pszczoły?

Podkarmianie pszczół poza sezonem nie jest nową praktyką. Stosowane jest od pokoleń przez pszczelarzy, jednak przez lata wiele się w tej kwestii zmieniło. Niegdyś powszechnie stosowano samodzielnie przygotowywane pokarmy dla pszczół. Dziś pszczelarze coraz chętniej sięgają po gotowe produkty o optymalnie dostosowanym do potrzeb owadów składzie (np. ciasto lub syropy pszczelarskie). Karmienie pszczół jesienią, zimą i wczesną wiosną jest koniecznością, jeżeli chcemy, aby przetrwały one w dobrej kondycji i wyleciały z ula, kiedy przyroda ponownie rozkwitnie. Niedopatrzenia w tym przypadku mogą skutkować poważnymi problemami, bo osłabione brakiem naturalnego pożywienia, czyli miodu, pszczoły, są bardziej podatne na choroby, które często skutkują masowym wymieraniem rodzin pszczelich. Karmienie pszczół jest także zalecane w okresie ich osłabienia, w czasie leczenia oraz po chorobach, które dotykają całą pasiekę lub poszczególne ule; warto także je stosować, gdy przedłużająca się, niekorzystna dla pszczół pogoda utrudnia zbieranie naturalnego pokarmu.

Jak karmić pszczoły?

Najbezpieczniejszym sposobem podkarmiania pszczół jest korzystanie z gotowych do podania pokarmów. Nie narażamy wówczas owadów na niedobory niezbędnych substancji odżywczych oraz choroby związane z mogącymi znajdować się np. w wodzie służącej w celu samodzielnego przygotowywania syropu drobnoustrojami lub substancjami chemicznymi. W naszej ofercie znajdują się jedynie najwyższej jakości, sprawdzone i polecane przez pszczelarzy pokarmy dla pszczół w formie syropu oraz ciasta. Cechują się one optymalnie dopasowanym do potrzeb owadów składem oraz nie wymagają dodatkowego przygotowania przed podaniem.